Agria – stolta vinnare av GuldKontakt 2019!

Kontakta möter Agria Djurförsäkringar som blev dubbla vinnare i 2019 års GuldKontakt genom att bli Sverigebäst i både professionell kundservice och telefonförsäljning. Tävlingen GuldKontakt bygger på att kunder ger omdömen om den kvalitet och det bemötande de upplever i direkt kontakt med företag.

Kontaktas Tina Wahlroth besöker Agria och möts genast av en TV-skärm som rullar bilder på Agrias medarbetare som firar vinsten vid GuldKontaktgalan som gick av stapeln 23 maj i Stockholm. Bredvid står de båda GuldKontaktpriserna på ett skåp, tillsammans med guldballonger och tidigare utmärkelser genom åren.  

- Vi hade haft så mycket att göra, det var högt tryck under våren, så vinsten gav oss alla extra energi, säger en glädjestrålande Anna Andersson, chef för kundservice. Jag visste att alla som arbetar hos är väldigt duktiga, men detta gav oss ett kvitto på hur bra vi är. Jag och alla andra är otroligt stolta!

Satsningen, ”all in”
Agria har ett starkt varumärke och alla är medvetna om att produkterna i form av de djurförsäkringar bolaget tillhandahåller är tacksamma, det är något som berör människor. Djur och framför allt husdjur engagerar människor. Men alldeles oavsett hur bra produkter och tjänster ett företag har, så måste försäljning och kundservice hålla hög nivå för att få nöjda och lojala kunder.

Satsningen inför tävlingen GuldKontakt inleddes under våren 2019. Anna Andersson chef för kundservice och Elin Hagård chef telefonförsäljning utsåg så kallade ”guldcoacher”, vars uppdrag var att agera ambassadörer för tävlingen i sina respektive team. Alla medarbetare hade målsatts att ha minst 90 av 100 i kundnöjdhet. Guldcoacherna hade som uppdrag att skapa det engagemang och kultur som behövdes för att vinna tävlingen. Förutom att dagligen coacha och peppa sina medarbetare, gav de extra ”energibooster” genom att gå omkring med godisvagn när de interna kundnöjdhetsmätningarna visade att temperaturen gick ner. Det var ”all in” helt enkelt!

Sveriges bästa kundservice
Tävlingen avgörs vid GuldKontaktgalan som avrundar Kontaktadagen, Sveriges största konferens för kundkommunikation på distans, där personer i ledande befattning från svenska kundservice- och telefonsäljverksamheter deltar. Agrias Anna och Elin var där med alla sina guldcoacher och tanken var att de skulle ha en inspirerande dag alldeles oavsett hur det gick i tävlingen. Trots lite koncentrationssvårigheter deltog de i spännande föreläsningar och minglade med andra konferensdeltagare under dagen.

När galans middag inleddes var samtliga otroligt spända. Agrias medarbetare följde tävlingen via Facebook på hemmaplan. Ingen i Agrias delegation vågade hoppas på vinst, när de såg alla de andra superkompetenta bolagen som var med och tävlade.

När sedan Agria utropades som segrare av GuldKontakt kategori kundservice - Sveriges bästa kundservice när kunderna får säga sitt, ja då riktigt exploderade hela Agria delegationen! Nu kändes det på riktigt och vinnarna tog plats på scenen för att ta emot utmärkelsen.

Telefonförsäljning särskilt tufft
Elin Hagård blev ännu mer nervös när Agria vann kategori kundservice. Hon visste att Agrias telefonförsäljning hade väldigt hög kundnöjdhet, men kunde de verkligen vinna två priser? Elin Hagård visste att det skulle vara särskilt utmanande att vinna i kategori telefonförsäljning. Agrias telefonförsäljning riktas till personer det inte finns någon upparbetad relation till, sk prospects, eller personer som av olika skäl avslutat sin försäkring. Men en telefonsäljare från Agria är välkommen att ringa och kunder blir glada. Erbjudandet är ofta relevant, det finns ett behov och det har av olika skäl inte blivit av att kunderna själva sökt kontakt.

När sedan Agria utropades som vinnare även i kategori telefonförsäljning, ja då visste inte lyckan några gränser.

- Vinsterna går inte riktigt att beskriva! Vi får kvitto på att vi är så duktiga som helhet i bolaget. Jag blev oerhört rörd och stoltheten kändes långt in i hjärtat för både Elin och mig, säger Anna. Vi engagerar alla medarbetare i allt och nu kände jag att det blev ett kvitto å att det lönar sig.

Stoltheten på hemmaplan
Agrias VD kom direkt för att gratulera till vinsten dagen efter. Affärsområdeschefen hyllade vinnarna genom att bjuda alla Agrias medarbetare på tårta på samlingsplatsen ”torget”. Vinnarna har därefter fått besöka Agrias andra avdelningar och berätta om hur de arbetat för att uppnå så fantastiskt medarbetarengagemang som ledde till så hög kundnöjdhet. Det är till och med så att det kom förfrågningar via sociala medier, då andra företag vill inspireras av de stora vinnarna.

Firandet kröntes med besök på Gröna Lund för hela personalen!

GuldKontakt i marknadsföringen
Vinsterna i GuldKontakt används i Agrias kommunikation på olika sätt. Bland annat används vinsten vid rekrytering av personal, där nya medarbetare uppmuntras söka till Sveriges bästa kundservice och telefonförsäljning.

Agria arbetar kontinuerligt med kundnöjdhetsmätningar och att ta del av kundkommentarer som kommer in i mätningarna, då de utgör bra underlag till utveckling. Agria vill upplevas som ett varmt och empatiskt försäkringsbolag och en viktig del är att respektera de försäkrade, dvs djuren, genom att använda deras namn. De kommentarer som är allra bäst är de som återspeglar att Agria lyckats förmedla den känslan till sina kunder.  

Tina Wahlroth
Kontakta